Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 21 november, 2011

Att leva och bo i Kina är inte alltid en taitaidans på rosor i bästa Anna Anka stil om nu någon trodde det. För det första är man analfabet och bara man kommer en bit utanför Beijing är detta faktum mer påtagligt än någonsin. Jag har ju börjat kunna urskilja en del tecken men ”exit” och ”bil” räcker inte alltid  så teckenkunskaperna tryter alltid när man som bäst behöver dem… Nu har jag faktiskt lärt mig väderstrecken och det är till stor hjälp men som sagt, långt ifrån alltid. Igår skulle vi ut och åka hela familjen och tänkte oss till en djurpark  en bit utanför stan och som inte ens stod upptagen i guideboken. Det var ett dumt beslut visade det sig då det inte fanns någon som helst skyltning när vi (trodde att) vi började närma oss. Inte med latinska bokstäver iallafall. Dessutom hade motorvägen delat på sig så det fanns ingenstans att vända förrän vi insett att vi kommit alldeles för långt åt nordväst. När vi hittat en avfart och kört igenom fyra (!) vägtullar med tillhörande bilköer och var på väg tillbaka igen så var vi tvugna att åka en helt annan väg så innan vi visste ordet av var vi tillbaka i Beijing igen. Nåja, vi fick iallafall se muren…

Jaha, vilken väg ska vi ta nu? 

Trots en massa frukt och snacks var vi väldigt hungriga vid det laget då ju lunchen passerat för länge sen. Bestämde oss för en restaurang som serverar västerländsk mat och där vi ätit en gång vid ett tidigare tillfälle. Sagt och gjort, när vi äntligen – hungrigare  än någonsin –  anlände denna restaurang så var den självklart stängd och alltihop var en enda byggarbetsplats! Gick därför in på en fransk restaurang som låg bredvid men där var det fullt och när det äntligen blev ett bord ledigt så visade det sig att de inte hade någon barnmeny och de flesta rätter låg på runt 80-150 yuan. Kasta pärlor för svin finns det ett uttryck som heter och det hade passat ypperligt här om vi stannat där så vi gick ut till bilen igen och åkte iväg för att hitta något mer barnvänligt. Efter att ha suttit fast i ytterligare en kö pga vägarbete hamnade vi till slut på Kro´s Nest där vi beställde två stoora pizzor! Efteråt var humöret bättre på samtliga familjemedlemmar och på vägen hem stannade vi till vid Lido Market där mamman köpte en mössa för 20 yuan samt en tomteluva för 10 till Luciatåget. Spännande dag utan något som helst meningsfullt innehåll med andra ord…

Jättepizza!

Efter en lång bilfärd utan att komma fram är man värd en stor läsk! 

Men som sagt, dagen var inte slut än. När vi kom hem och skulle bada barnen var det iskallt i duschen. Upptäckte att spisen inte heller fungerade vilket berodde på att gasen var tvärslut! Att fylla på gas här är ett helt företag och till detta behövs ett litet kort som ser ut som ett kreditkort. Detta tar man till banken och fyller på med valfri summa pengar och sedan kör man in detta i gasmätaren som sitter på baksidan av huset. Det var bara det att vårt gaskort var borta. Vi vände upp och ner på halva huset och gick systematiskt igenom lådan med kvitton, lådan märkt ”viktigt” och alla andra tänkbara och otänkbara ställen. Till slut hittade vi det i en skrivbordlåda som borde varit ett av de första ställen att leta på men man är inte alltid så smart efter en sådan här dag. Igår var det iallafall söndag och för sent och för stängt för att fylla på gas så jag tänkte att det fixar jag idag, måndag. Efter min kinesiska klockan 2 gick jag således  bort till klubbhuset för att fråga hur man gör och var. Det visade sig att det inte gick med vilken bank som helst utan det skulle vara Bank of Beijing som ligger ca 20 minuter med bil eller taxi härifrån. Annars tyckte de jag kunde vänta till på torsdag så kunde någon från customer service på klubbhuset följa med. Tre dagar till med kallvatten och utan att kunna laga mat? Nej tack… Precis när jag stod där kom min ayi som hade varit i lekrummet med Annie och hon pratade med dem vid disken och sa att det där kunde hon fixa! VAD skulle jag göra utan min fantastiska ayi!? Hon hoppade på stört in i en taxi (först tyckte hon att hon kunde väl cykla…) och var tillbaka en dryg timme senare så nu har vi gas igen!

Något annat som inte är enkelt är kinesiska. Detta är min läxa till på torsdag:

Read Full Post »