Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 3 november, 2011

Idag har barnen varit lediga och är det även imorgon. Förmiddagen idag var jag tillsammans med övrig personal på SSB iväg på det inplanerade studiebesöket på en kinesisk primary school som ligger här i Shunyi inte långt från svenska skolan. Vi åkte buss dit och när vi kom fram hälsades vi välkomna av detta :

Skolan verkade vara ganska stor och alla elever hade likadana blå idrottskläder på sig så de såg ut som kloner allihop! Vi fick gå runt och titta i olika salar där eleverna i vanliga fall brukade ha naturkunskap, geografi, fysik, olika slags laborationer och det fanns även ett psykologrum.

Karta ur ett annat perspektiv än det vi är vana vid. Mittens Rike är självfallet i mitten!

Morgongymnastik har de 25 minuter varje morgon.

Innan vi åkte hem var vi med på en mattelektion i en sjätteklass (ca 12 år). Även om vi inte förstod just någonting såg uträkningarna väldigt avancerade ut och verkade vara ljusår från vad en svensk 12-åring får lära sig. Det var ca 35 elever i klassen och när läraren pratade och visade på tavlan var det knäpptyst och alla var oerhört koncentrerade. Ingen talade utan att räcka upp handen innan såvida de inte svarade i kör, och när en elev hade ordet reste han sig upp, precis som man gjorde i Sverige förr i tiden. Fascinerande…

Mattelektion

Arbetsblad i matematik

Uträkningar på tavlan

Efter lunch hade jag kinesiska och idag kändes det riktigt bra. Det är naturligtvis fortfarande sjukt svårt men idag kunde jag åtminstone greppa det min fröken talade om. Vi pratar just nu om olika sätt att säga att det man pratar om har hänt, dvs förfluten tid och jag kunde svara och till och med svara rätt på de flesta frågor utan alltför lång betänketid! Jag har absolut inga ambitioner att bli flytande på kinesiska för det tror jag inte går (inte vid min ålder iallafall), men jag vill gärna kunna ta mig fram på så sätt att jag vill bli kommunicerbar med taxichaufförer, försäljare och även självklart med min ayi. Den sistnämnda kan jag prata riktigt bra med nu men hon har börjat vänja sig vid min hackiga ”swengguo”, haha!

Idag på kvällskvisten har jag haft ”lovskola” med Samuel. Han behöver träna mycket på sin engelska i den händelse att det blir internationell skola nästa höst. Just nu får han skriva av ”The cat in the hat” i omgångar, läsa och sedan översätta plus att jag har en ”pysselbok” med engelska lite roligare övningar att klura på. Han är inte värdens mest ambitiösa elev på hemmaplan men tar vi lite så här några kvällar i veckan borde det gå framåt tycker jag. Eller det vet jag ju att det gör, bara på denna korta tid sedan vi kom hit tycker jag han gått framåt rejält så skam den som ger sig!

Imorgon ska jag bara ägna mig åt mina barn  – funderar på att åka till Happyland och pyssla och sedan gå och fika på Mrs Shannon. Eventuellt går vi och badar på förmiddagen! Hoppas bara på frisk och klar luft också…

Read Full Post »